مديريت فردا

موضوعات متنوع با گرایش مدیریتی- اجتماعی- جامعه شناسی

آنچه شما میخواهید
ساعت ٩:٥٩ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳۸٩/۱٠/۱٢  کلمات کلیدی:

 


 
جمله
ساعت ٤:۱٢ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۳۸٩/۱٠/۱٠  کلمات کلیدی:

١- به مردم بیش از آنچه انتظار دارند بدهید و این کار را با شادمانی انجام دهید .

2 - با مرد یا زنی ازدواج کنید که عاشق صحبت کردن با او هستید. برای اینکه وقتی پیرتر می شوید، مهارت های مکالمه ای مثل دیگر مهارت ها خیلی مهم می شوند .

3 - همه ی آنچه را که می شنوید باور نکنید، همه ی آنچه را که دارید خرج نکنید و یا همان قدر که می خواهید نخوابید .

4 - وقتی می گویید: دوستت دارم. منظورتان همین باشد .

5 - وقتی می گویید :متاسفم. به چشمان شخص مقابل نگاه کنید .

6 - قبل از اینکه ازدواج کنید حداقل شش ماه نامزد باشید .

7 - به عشق در اولین نگاه باور داشته باشید .

8 - هیچ وقت به رؤیاهای کسی نخندید. مردمی که رؤیا ندارند هیچ چیز ندارند.

9 - عمیقاً و با احساس عشق بورزید. ممکن است آسیب ببینید ولی این تنها راهی است که به طور کامل زندگی می کنید .

10 - در اختلافات منصفانه بجنگید و از کسی هم نام نبرید .

11- مردم را از طریق خویشاوندانشان داوری نکنید .

12-  آرام صحبت کنید ولی سریع فکر کنید .

13-  وقتی کسی از شما سوالی می پرسد که نمی خواهید پاسخ دهید، لبخندی بزنید و بگویید :چرا می خواهی این را بدانی؟

14-  به خاطر داشته باشید که عشق بزرگ و موفقیت های بزرگ مستلزم ریسک های بزرگ هستند .

15-  وقتی کسی عطسه می کند به او بگویید :عافیت باشد .

 16-  وقتی چیزی را از دست می دهید، درس گرفتن از آن را از دست ندهید .

17-  این سه نکته را به یاد داشته باشید: احترام به خود، احترام به دیگران و پذیرفتن مسئولیت همه کارهایتان .

18-  اجازه ندهید یک اختلاف کوچک به دوستی بزرگتان صدمه بزند .

19-  وقتی متوجه می شوید  که اشتباهی مرتکب شده اید، فوراً برای اصلاح آن اقدام کنید .

20-  وقتی تلفن را بر می دارید لبخند بزنید، کسی که تلفن کرده آن را در صدای شما می شنود .

21-  زمانی را برای تنها بودن اختصاص دهید .

 یک دوست واقعی کسی است که دست شما را بگیرد و قلب شما را درک کند .این پیام را پیش خود نگه ندارید!

21 جمله انرژی زا از آنتونی رابینز 


 
سکوت پر معنا
ساعت ۸:٥٤ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ۱۳۸٩/۱٠/٧  کلمات کلیدی:

سکوت من از معناست

سکوت من در دریاست

سکوت من از فریاد

سکوت من از فرداست

سکوت من از درد است

سکوت من از دلهاست

سکوت من از پرواز بی پرواست

سکوت من از دیار دور دستهاست


 
روحیه جمعگرائی
ساعت ۱٠:٢٢ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۳۸٩/۱٠/٢  کلمات کلیدی:

روحیه جمع گرایی

 هیجده سال پیش من در شرکت سوئدى ولوو Volvo   استخدام شدم. کار کردن در این شرکت تجربه جالبى  براى من به وجود آورده است.   اینجا هر پروژه‌اى  حداقل ٢ سال طول می‌کشد تا نهایى شود، حتى اگر  ایده ساده و واضحى باشد. این قانون  جهانى شدن ( Globalization)   باعث شده است  که همه ما در جستجوى نتایج فورى و آنى باشیم.  و این مشخصاً با حرکت کند سوئدی‌ها در تناقض است.

 آن‌ها معمولاً تعداد زیادى جلسه برگزار می‌کنند،  بحث می‌کنند، بحث می‌کنند، بحث می‌کنند و خیلى به  آرامى کارى را پیش می‌برند. ولى در انتها، این شیوه  همیشه به نتایج بهترى می‌انجامد. اولین روزهایی که در سوئد بودم، یکى از همکارانم  هر روز صبح با ماشینش مرا از هتل برمی‌داشت و  به محل کار می‌برد. ماه سپتامبر بود و هوا کمى  سرد و برفى. ما صبح‌ها زود به کارخانه می‌رسیدیم  و همکارم ماشینش را در نقطه دورى نسبت به ورودى  ساختمان پارک می‌کرد. در آن زمان، ٢٠٠٠ کارمند  ولوو با ماشین شخصى به سر کار می‌آمدند.  روز اول، من چیزى نگفتم، همین طور روز دوم و سوم.  روز چهارم به همکارم گفتم:  آیا جاى پارک ثابتى داری؟  چرا ماشینت را این قدر دور از در ورودى پارک می‌کنى  در حالى که جلوتر هم جاى پارک هست؟

او در جواب گفت:  براى این که ما زود می‌رسیم و وقت  براى پیاده‌رفتن داریم. این جاها را باید براى کسانى بگذاریم که دیرتر می‌رسند و احتیاج به جاى پارکى نزدیک‌تر  به در ورودى دارند تا به موقع به سرکارشان برسند.  تو این طور فکر نمی‌کنی؟

" میزان شرمندگى مرا خودتان حدس بزنید! " ======== 


 
فرهنگ اجتماعی هدفمند سازی یارانه ها
ساعت ٩:۳٦ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۳۸٩/۱٠/٢  کلمات کلیدی:

 اگر چه مسئولین و کارشناسان اهل نظر ادعا دارند که طرح هدفمند کردن یارانه در ایران آغاز شده ولی به نظر میرسد این طرح در حال زمینه سازی مقدماتی است.

چرا که تفهیم و پیاده سازی هر طرح اجتماعی و عمومی اقتصادی و فرهنگی نیاز به شکل گیری و فرهنگ سازی اولیه دارد.

بدیهی است که هرنوع تحولی دوران تنش و بحران خاص خود را در بر داشته باشد.

در کنار ادعاهای کار شکافی کارشناسان مجری طرح حلقه های مفقوده فراوانی هنوز از دید کمیته های مجری و برنامه ریز این طرح پنهان بوده و لازم است هوشمندانه با طراحی مکانیزمی تمامی مولفه های مرتبط را به سرعت و سهولت تجزیه و تحلیل کرده و راحلهای جامع را در چهت اصلاحات مداوم طرح دنبال کنند.

یکی از این حلقه های پنهان اختلاف در محاسبات ارزش گذاری کالا ها و انواع انرژی به قیمت دلار (نرخ ارزی) با پول رایج ریال ایران است و تفاوت آن در ارزش گذاری نسبت به درآمد دهکهای جمعیتی در ایران است.

مطمئنا منظورم را از این تتیر واضح نگفتم

بررسی کنید مصرف هزینه ای: نان، گوشت ، حبوبات ، بنزین ، پوشاک ، آموزش ، و .... (سبد هزینه های خانوار ) هر کدام به تنهایی  چه میزان از درصد درآمدی خانوارهای ایرانی را صرف خود می کند؟

این نسبتهای با نسبت در آمدی و هزینه ای سهم مصرفی خانوارهای کشورهای مشابهه مقایسه کنید

بعنوان مثال سهم مصرف بنزین  یک شهروند در ترکیه از مصرف بنزین نسبت به درآمد حقوق ماهیانه کمتر ١۵ درصد حقوق ماهیانه اوست . در حالیکه مصرف ۶٠ لیتر بنزین یا گوشت یا هزینه های آموزشی یک خانوار ایرانی نسبت به درآمد او خصوصن قشر کارگری و کارمند که قدرت تغییر و انعطاف درآمدی حقوق ثابت ماهیانه خود را  ندارند به مراتب سهم بیشتری از درآمد حقوق ماهیانه را باید صرف و هزینه کنند. هر چند اگر دولت یارانه ها را به صورت نقدی به درآمد او اضافه کند.

نکته دیگر آن است که در اقتصاد ایران تولید کنندگان توان رقابت با تولید و کاهش قیمتهای کشورهای دیگر را ندارند به همین دلیل واردات ارزانتر از تولیدات داخلی است

سر منشا همه این پدیده ها در سوء مدیریتهاست

اگر چه مردم را متمایل به بکار بردن و اعمال مدیریت می کنیم ولی مدیران بخشهای تولیدی و احاد جامعه از پیچیدگیها و قواعد و تکنیکهای مدیریت بی بهره و غافلند .

 فرمول رقابتی کردن کاهش قیمتها:

تولیدکننده انحصاری نباشد = تولید انبوه

عرضه کننده انحصاری نباشد= عرضه فراوان

قدرت خرید مردم کم و محدود = اجناس لوکس گران

نقدینگی بازار محدود = عدم توازن = قدرت تولید بالا قدرت معاملات واسطه ای کم

 تمایل به پس انداز  بالا = نرخ سودآوری و سرمایه گذاری بهره سرمایه گذاری بالا

 واردات کنترلی بوسیله عوارض و حق گمرکی = آزاد

=======عادتهای بد در رانندگی ایرانیان ================

خیلی از ما بدلیل اموزشهای غلط عادتهای ناروایی را با خود حمل و ترویج می کنیم . رفتارهایی که ناآگاهانه به نسل بعد منتقل  میشوند.

نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها:این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد

-بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که میخواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که میگفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود(خدا رو شکر خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو درست بالا میکشم)

-عدم تعویض به موقع روغن گیربکس : در همین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان 150 هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد که تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و...میشود کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد.

 

 

 

  -ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور: این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.
 

-
ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم می‌توان از روش بالا استفاده کرد البته مایع های آماده هم در بازار هست .
 
-سنگین کردن بیش از حد خودرو:پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود حدالامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .
 

-
نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم: باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود
14-
نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند
 

-
استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی:بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.
 

-
دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه: مثلا چند وقت پیش دیدم که فردی در موتور پراید داشت روغن توتال 5000 میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال 5000 sj است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.
 

-
استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد
 

-
خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی : این کار برای ماشین های گازوییلی است نه بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد.اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست
 

-
تکیه پا به کلاچ:بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.
 

-
جلو آوردن بیش از حد صندلی:خیلی از افراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلو تر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود.خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد 
 

-
گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو:این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.
 

-
گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری:این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار بی فایده است.
 

-
پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان:زمانی که شما خودرویتان را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودروی شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.

-
خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت:این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود.

 

-تعویض یکبار در میان فیلتر روغن:گاها دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصویه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین می‌کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری میشد

-
درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.

-
پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان:چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.

-
گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.
 

-
با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس:بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.