مديريت فردا

موضوعات متنوع با گرایش مدیریتی- اجتماعی- جامعه شناسی

 
ساعت ۱۱:٥٥ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳۸٤/۱/٢۱  کلمات کلیدی:

گقتار و كردار ايراني

بين گفتار و كردار جامعه ي ايراني نوعأ انطباق و انسجام وجود ندارد. ايراني در گفتار نوعأ بينشي انتقادي نسبت به پيرامون خود دارد و تحول در آن را همواره طلب مي‌كند. اما  تمايل نمي كند كه به نحو فعال ومثبت براي ايجاد آن تحول ، خود را متعهد به كوشش بداند. به عبارتي ديگر از گفتار ايراني نمي شود عمل او را تصور كرده ،گفتار و عمل در روحيه ي ايراني نوعأ دو مقوله متفاوت تلقي مي شود.ايراني در گفتار چيزي را مطالبه مي كند و در عمل به گونه اي منتفاوت عمل مي كند و ايراني در ايجاد اصلاحات بيشتر با الفاظ به نوعي بازي مي كند. در اين قلمرو كارورزي ، توانايي و مهارت بي نظيري نشان مي دهد. اما شخصأ از قلمرو گفتار فراتر نمي رود.

ايرانيان نوعأ به ظواهر به شدت اهميت مي دهند و همواره مي كوشند خود را خوش ظاهر جلوه دهند.آنان ملتي خوش‌لباسند و معمولا خوش لباس تر از آنند كه قدرت خريد واقعي آنها حكايت مي كند.

  

 

[جامعه شناسي بوركراسي ايران

 

كارمندان و مديران بخوانند:در بوركراسي ايران ابتكار وخلاقيت به قوت مشاهده مي شود . اما اين ابتكار و خلاقيت بيشتر براي تفاهم بين قوانين و بخشنامه ها با منافع:1- نهاد اجرا كننده(سازمان مربوطه)2- منافع مدير اجرا كننده3- شبكه ي روابط غيره رسمي درون سازمان4- ارزشهاي شايع در سازمان 5-ارزشهاي شايع و بينش جامعه 6- گرايش بينش و منافع مامور اجرا كننده بكار برده مي شود.

قوانين در نظام بوركراسي ايران معمولا سخت منعطف و پر از تبصره تصويب مي شوند. تا در اجرا با ( 6) عامل گفته شده در فوق تفاهم لازم را برقرار نمايد.

در بوركراسي ايران غالبا گردش كار يا روال انجام كار را شبكه ي روابط غيررسمي درون سازمان تعيين مي كتد.