مديريت فردا

موضوعات متنوع با گرایش مدیریتی- اجتماعی- جامعه شناسی

میخواهید مهم باشید یا موثر؟
ساعت ٩:۳۸ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٠/۱/۱٤  کلمات کلیدی:

========= آزمونهای تستی =========

به کلیه دانش آموزان و دانشجویان عزیز توصیه میشود قبل از امتحانات فقط این چند علائم را بخوبی حفظ کنند:

  • * ، + ، تیک روبه چپ ، تیک روبه راست ،دایره کاملا سیاه ، مربع سیاه، ضربدر ، بیضی سیاه، حتمن با قلم نرم سیاه رنگ و ....

 چندین سال است که روش برگزاری آزمونهای  مختلف به صورت تستی  متداول بلکه رایج و همه گیر شده است . متاسفانه مشاهده شده این روش امتحانات در سطوح مختلف پائین تر از مقاطع دانشگاهی نیز رخنه کرده است .

اگر چه برگزاری آزمون هفت خان یعنی کنکور که خود به روش تستی چهار گزینه ای، انتقادات فنی زیادی بر آن وارد است . متاسفانه روش آزمون تستی معیار  و استدلالی بر همه گیر شدن این روش در سایر مقاطع تحصیلی از جمله راهنمایی دبیرستان و دانشگاهها شده است .

اگر چه این روش آزمون گرفتن از لحاظ سرعت و سهولت برای اساتید و دانشگاهها مزیت دارد، ولی به لحاظ میزان یادگیری، محک زدن درایت و دریافت مطالب علمی و... مضررات فراوانی را برای دانشجویان و فراگیران تحصیلی و خصوصن تاثیرات مخرب شخصیتی را برای آنان حاصل می آورد.

-         قدرت استنباط دانشجو را کاهش می دهد.

-         توان نگارشی دانشجو را از بین می برد.

-         توان ویراشی دانشجو را کاهش میدهد. ( دانشجویی انقدر با ادبیات فارسی بیگانه میشود که علاوه بر غلط های ویرایشی کلمه ساده و متداول فقط را فقت می نویسد- اگر کلمه قسطنطنیه را غلط می نوشتی ایراد نبود )

-         قدرت ابتکار عمل دانشجو را ازبین میبرد.

-         محدویت فکر ایجاد می کند.

-         شخصیت دانشجو را تابع و سرخورده می کند.

-         قدرت تفکر  و تعقل را کاهش می دهد.

-         فقط به محفوظات حافظه ذهنی پرداخته میشود.

-         قدرت خلاقیت دانشجو را سرکوب می کند.

-         در زندگی شخصی نیز توان جستجو و پیدا کردن راهکارهای متنوع را نخواهد داشت .

-         برای ارزیابی میزان دریافت ارزش علمی (قدرت یادگیری فراگیر) محک خوبی نیست (هر پاسخ غلط کل امتیاز را ازدست میدهد. )

-         این سبک و سیاق اگر چه در نگاهی کوتاه و گذرا ممکن است به نظر ساده بنظر آید ولی در دراز مدت روی نسل آینده تاثیرات زیادی خواهد داشت

-         و....... کارشناسان اهل فن نظردهند.  (شما چه فکر می کنید؟)

===========

لازم نیست حتمن مهم باشید تا موثر شوید.

بهتراست انسان موثری باشید تا مهم شوید.

١٣ سال نود همه شما بدر

 ======== حساس نشو حساس نشو ====== 

به اندازه سیب زمینی و پیاز هم حساس نیستید؟

اصولا برنامه ریزان نظام آموزش عالی طول زمان یک ترم تحصیلی حدود 17 هفته تنظیم می کنند به نحوی که به نسبت واحدهای درسی تئوری، عملی ، ازمایشگاهی ، کارگاهی ، در طول زمان مذکور، استاد درس فرصت دارد تا حدود 16 هفته تدریس نموده سرفصلهای تعریف شده مدون و مصوب هر درس را به دانشجو ارائه دهند (تدریس کنند)

دراین مدت زمان دانشجوی طالب علم علاوه بر منابع معرفی شده به سایر منابع نیز رجوع میکند و همواره جلوتر از تدریس استاد به مطالعه مطالب می پردازد تا حضور در کلاس او صرفا جهت توجیه و رفع ابهام و اشکال و تکمیل مطالعات خود باشد .

در کنار این روال مقررات مدون و محکم پر از ماده و تبصره تحت عنوان مقررات  و آئین نامه های آموزشی، تضمین کننده اجرای قواعد اموزشی ازسوی استاد و دانشجو باید باشد.

اما در دنیای واقعیتهای امروزی در نظام آموزش عالی چیزهای دیگری رقم میخورد.

-دانشگاهها تنها مقررات  وصول شهریه ها را جدی گرفته اند.

- چندگانگی نظام اموزشی مثل غیره حضوری،نظام ترمی، پودمانی، مجازی، پروازی وپرشی و جهشی، مستعاره های چون ناپلئونی – شاغلین – غیره حضوری – از راه دور – و ..... آشفته بازاری را ایجااد کرده که علم اموزی را دچاره حیرت کرده است.

- اگر شما مشتری خرید سیب زمینی و پیاز و ماست باشید مراقبت می کنید کفه ترازو به نفع فروشنده پائین نباشد اگر فروشنده چند گرمی کم فروشی کند شدیدا معترض او میشوید . اما با کمال تعجب، این دانشجویان خریدار علم هستند علیرغم پرداختهای سنگین شهریه و صرف جوانی و عمر خود و هزینه های ایاب و ذهاب و غیره، اصرار دارند از سر و ته سرفصل مصوب درسی کم کنند ( درواقع این دانشجو است که از روزهای اول کلاس طالب کم فروشی استاد به اوست و چانه زنی را تا پایان ترم دنبال می کند) در حالیکه استاد حق التدریس کامل پوشش درسی خود را دریافت می کند . این موارد در نظام دانشگاههای آزاد اسلامی به وفور مشاهده میشود.

- از تعطیل کردن کلاسها به هر بهانه ای استقبال میشود  جالب اینکه مسئولین نظام اموزش عالی از قواعد نانوشته دانشجویان استقبال می کنند.و مروج آن هستند.

- اگر استادی در کار خود جدیت و بر مقررات اموزشی و تاکید بر پوشش سرفصل درسی اصرار ورزد از سوی همکاران خود و مدیر گروه اموزشی و خصوصا دانشجویان استادی اومل و غیره انعطاف و غیره محبوب یاد می کنند.

- دانشجویان (بعضا= 50 درصد) و (غالبا= 80 درصد ) حوصله و توان مطالعه ندارند و خواهان لقمه های اماده ای بنام جزوه استاد هستند.

-  از شما دانشجویان گرامی درخواست میشود به منظور گرداوری  سایرنگرشها، بینشها، منشهای رفتاری خود و دیگر دوستان هم صنف را در این زمینه به این پست به صورت کوتاه و مفید کامنت زده و نظرات خود را ارائه دهید. باتشکر .

========

 شمارش کنید ١٢ نفر یا ١٣ نفر؟

به نظر شما خطای دید از کجاست؟

www.sohagroup.com