مديريت فردا

موضوعات متنوع با گرایش مدیریتی- اجتماعی- جامعه شناسی

بازرسی - بازبینی - کنترل - نظارت - هدایت - هماهنگی - ارزیابی - ارزشیابی = بهبود
ساعت ٩:٤٠ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳٩٢/۸/۱٢  کلمات کلیدی:

نقل قول یک جامعه شناس معروف ایرانی اظهار می کند ایرانیان قانون شکن نیستند ولی به خوبی میدانند چگونه قوانین را به نفع خود خم کنند و آنها را دور بزنند. بدلیل اینکه قوانین ایران مملو از تبصره هایی است که این امکان را فراهم می آورد.

 تا دو دهه پیش بیشتر پروژه های اجرایی توسط دستگاههای دولتی اجرا میشد به همین دلیل هر خواسته ای در دیدگان مردم منشاء دولت قلمداد می شد

اکنون که پس از 5 برنامه گرایش به سمت خصوصی سازی در استراتژی بلند مدت شکل گرفته  هر چند در این امر هنوز گامهای موثری برداشته نشده است اما نکته مهم این است که نقش دستگاههای دولتی که عهده دار اجرائیات را دارند تغییر کرده است

پر رنگ ترین وظائف دستگاههای دولتی در کنار برنامه ریزی  هدایت و آموزش قدرت کنترل نظارت ارزیابی و اعمال وظائف حکومتی بوسیله بازرسی علمی و ارزشیابی و بهبود سیستم ها و روشهاست. متاسفانه دولت در مقام مدیریت کلان کسب و کار جامعه، توان برنامه ریزی، سازماندهی عوامل و منابع موثر کسب و کار و همچنین تخصیص منابع از جمله مدیریت در ساختن نیروی انسانی جوانهدایت در گرایشات مهارتی و اموزش عالی و حرفه ای آنها در دانشگاهها و مراکز اموزشی متناسب با   فرصتهای اقتصادی، منابع سرمایه ای دارایی ها و تاسیسات را نتواسته مدیریت کند(دانشگاهها سازی می زنند ، دولت سازی مخالف می زند ، بازار سازی دگر می نوازد) بعلاوه اینکه کنترل و نظارت قواعد و اصولی دارد که بر اساس امار و اطلاعات لازم است در جهت بهبود روشها و سیستمها بر قرار شود که متاسفانه دچار بیماری و نارسایی های متعددی است از آن جمله موارد زیر یادآوری میشود: 

- دستگاههای نظارتی به تناسب دستگاههای اجرایی در بخش خصوصی، شرکتها و موسسات با عناوین مختلف، بسیار قلیل و ضعیف هستند. تناسب منطقی ندارند بنابراین خلاء های نظارتی بسیاری مشاهده میشود. ضمن اینکه نظارتها با دیدگاه پیشگیری هدفگذاری نشده اند  بلکه بر مبنای مچ گیری است (نوشدارو پس از مرگ سهراب است) که آنها نیز تحت تاثیر احساسات لوث میشوند.

- ساختار دستگاههای نظارتی بی مقدار، بی کفایت و ناکارآمد هستند.

- نیروی شاغل در دستگاههای نظارتی اصول اولیه روشهای بازرسی و نظارتی را واقف نیستند.  سیستم گذاری در این زمینه بسیار ضعیف اعمال میشود.

- مقررات و قوانین لازم هیچ تضمین کننده و حمایتگر دستگاههای نظارتی نیستند.

- برخی از وظائف مندرج در طرح شغل با توجه به شرائط کاربرد فنآوریها و  تلکنولوژی جدید حذف یا تغییر کرده است.

- برخی از واحدهای سازمانی سنتی ناشی از بورکراسی دوره قدیم باید در واحدهای جدید ادغام شوند چونکه لزومی بر وجود انها نیست.

- شرح شغل و همچنین شرائط احراز مشاغل زیادی تغییر کرده است .

- شیوه های کنترل پرسنلی در درون سازمانها  باید تغییر کند برخی شاغلین بدلیل نوع وظائف فکری و طراحی کارکرد انها بوسیله شبکه های ارتباطی دیجیتالی و اینترنت و شبکه های اینترانت ساعات کار مشخص و محدود در فضای فیزیکی سازمانی را نمی طلبد.

- در مقابل انها برخی مشاغل که مبدا مراجعات ارباب و رجوع و مشتریان است حضور فیزیکی با رعایت نظم و انضباط  تلفیقی از کاربرد ماشین و انسان ضرورت دارد.

 - ........ ادامه دارد........ 

 نظر شما چیست ؟