یادآوری - جامعه شناسی ایرانیان

 ادبیات رویایی در ایرانیان

تا زمانی که انسان واقعیت های نا مطلوب را نتواند تغییر دهد ، عواملی که او را در خیال و رؤیا بر واقعیت چیره می سازد ، همچنان به وجود ادامه خواهند داد. سنت ادبی ایران عمیقا مخاطب را بر بال خیال و رؤیا بر واقعیت ها چیره میکند. استخدام کلمات در ادبیات ایران به گونه ای است که نویسنده می نماید که به آنچه پرداخته است ، همه چیز را می داند .

روحیه ی تسلیم طلبی در سنت ادبیات ایرانی به ندرت مشاهده می شود .یاس و تسلیم طلبی در روحیات ایرانی تمایلی نیرومند تلقی نمیشود و این تمایل در ادبیات افسانه ای ایرانیان که ناشی از روحیات ایده ال گرا و رویایی آنهاست به وضوح نگاشته شده است .

در سنتهای ادبی ایرانی ، ستیزه جویی در مناسبات اجتماعی تبلیغ نمی شود ، در اشعار سعدی ، حافظ و مولوی چنین وجوهی برجستگی ندارد.

گقتار و کردار ایرانی

بین گفتار و کردار جامعه ی ایرانی نوعأ انطباق و انسجام وجود ندارد. ایرانی در گفتار نوعأ بینشی انتقادی نسبت به پیرامون خود دارد و تحول در آن را همواره طلب می‌کند. اما  تمایل نمی کند که به نحو فعال ومثبت برای ایجاد آن تحول ، خود را متعهد به کوشش بداند. به عبارتی دیگر از گفتار ایرانی نمی شود عمل او را تصور کرده ،گفتار و عمل در روحیه ی ایرانی نوعأ دو مقوله متفاوت تلقی می شود.ایرانی در گفتار چیزی را مطالبه می کند و در عمل به گونه ای منتفاوت عمل می کند و ایرانی در ایجاد اصلاحات بیشتر با الفاظ به نوعی بازی می کند. در این قلمرو کارورزی ، توانایی و مهارت بی نظیری نشان می دهد. اما شخصأ از قلمرو گفتار فراتر نمی رود.ایرانیان نوعأ به ظواهر به شدت اهمیت می دهند و همواره می کوشند خود را خوش ظاهر جلوه دهند.آنان ملتی خوش‌لباسند و معمولا خوش لباس تر از آنند که قدرت خرید واقعی آنها حکایت می کند.

جامعه شناسی بورکراسی ایران

 کارمندان و مدیران بخوانند:

در بورکراسی ایران ابتکار وخلاقیت به قوت مشاهده می شود . اما این ابتکار و خلاقیت بیشتر برای تفاهم بین قوانین و بخشنامه ها با منافع:1- نهاد اجرا کننده(سازمان مربوطه)2- منافع مدیر اجرا کننده3- شبکه ی روابط غیره رسمی درون سازمان4- ارزشهای شایع در سازمان

 5-ارزشهای شایع و بینش جامعه 6- گرایش بینش و منافع مامور اجرا کنندهبکار برده می شود.قوانین در نظام بورکراسی ایران معمولا سخت منعطف و پر از تبصره تصویب می شوند. تا در اجرا با ( 6) عامل گفته شده در فوق تفاهم لازم را برقرار نماید.

در بورکراسی ایران غالبا گردش کار یا روال انجام کار را شبکه ی روابط غیررسمی درون سازمان تعیین می کتد.

 رفت و آمد های فامیلی

ایرانیان نوعا در پذیرایی میهمان از قدرت خرید واقعی خود بیشتر هزینه می کنند . گونه ای اغراق در توانایی قدرت خرید در این باب از خود نشان میدهند. ایرانیان می کوشند جایگاه طبقاتی خود را پنهان کنند و آن را تا 2 طیف بالاتر نشان دهند.

به هنگام تورم شدید اغراق در نمایش تمکن باعث می شود رفت و آمد های فامیلی رو به افول را طی کند.

در خانواده‌هایی که فرزندان آنها ازدواج کنند نوع رفت و آمد های فامیلی تغییر محسوسی می کند . تورم بر رفت و آمد هایفامیلی طبقه ی یک بدون تاثیر ، و بر سطح رفت و آمد فامیلی طبقه سوم تأثیر قوتمندتری دارد. اما بر سطح رفت و آمد فامیلی طبقه دوم در مقام مقایسه نسبت به طبقه سوم از شدت کمتری برخوردار است .رفت و آمدهای فامیلی مهمترین تفریح جامعه ی شهرنشینی در ایام فراغت روزهای تعطیل به شمار می آید که وضعیت اقتصادی تأثیر بسزایی در این تفریح خانواده‌ها گذاشته و سبب برخی شکافهای فامیلی خانوادگی شده است

جامعه شناسی آموزشی ایران

- نظام آموزشی ایران، دانشجوی را به عنوان یک عنصر متعادل ، منظم و مطیع و محافظه‌کار را بهتر می پذیرد تا با روحیه‌ای پر تپش ، جستجو گر ، عصیانگر که در هیچ قالبی نمی گنجد و بیشتر او را « سر به راه» می خواهد تا « راه جوی ».

- نظام آموزشی ایران به سنت در آموزش بیشتر رغبت دارد تا به بدعت و به وحدت بیشتر تا به تنوع و تابع است بیشتر تا به متغییر و نوآور.

- هدف نظام آموزش در ایران تامین فضیلت در انسان است تا تامین لیاقت . به ایجاد یک مهارت در فراگیران بیشتر تکیه دارد ( هر چند در این هدف نیز موفق نبوده ) نه بار آوردن آنها در کسب مهارت و تخصص.

- در محیط آموزشی ایران بیشتر از آنچه به رفتار فردی توجه شود به رفتار اجتماعی توجه می شود.

- کل نظام آموزشی ایران ، وارداتی ، تقلیدی، کپی برداری از الگو ی آموزشی غرب است که در گذشته ها آورده شده و به عنوان سنت با فرهنگ سنتی ایران عجین شده ، آموزش در این نضام به صورت کاملا تکراری و مکانیکی انجام می شود . این در حالی است که اخیرا گرایش به تکنولوژی روز از خود نشان می دهد و این تمایل در کل پیکره نمودی نداشته و بسیار سطحی و کند پیش می رود.

/ 4 نظر / 14 بازدید
سحر

یادی از معلمان تاثیر گذار زندگی ام به بهانه روز معلم از نقطه نظر یک معلم واقعی، شاگرد تنبل یا احمق یا ضعیف وجود ندارد.تنها چیزی که وجود دارد معلم خوب یا معلم ضعیف است. پیتر دراکر راستی آبجی آپ کرده یه سر بزن[گل]

صالح محمودی

با سلام ممنون از سایت خوبتون من مدیر سایت purpleocean.persianblog.ir اقیانوس بنفش از شما تقاضای تبادل لینک را دارم

صالح محمودی

با سلام من سایت شما را تحت عنوان مدیریت فردا لینک کردم لطفا شما نیز سایت مرا با نام "وبلاگ های زنجیره ای بنفش"لینک کنید متشکر